Den bästa lunchen är frukost

1044

Hej, hej, hallå! Lördagen förrförra veckan gick Johan och jag definitivt inte upp med tuppen, tvärtom. Vi låg kvar länge i sängen med en snarkande Otto mellan oss innan jag promenerade iväg för att köpa frukost.

1045

Att äta frukost till lunch är mitt absolut bästa så här års. Färska bär, god frukt och bara massa njut mitt på dagen.

1046

Ser ni förresten skinkan/körven högst upp till vänster? Det är samma som syns på den här bilden. Men vet ni vad? Den är vego och det är den godaste sådan jag någonsin ätit! Det är Pärsons vegoskivor som finns i tre smaker, jag föredrar paprikan. Ni måste testa! På mitt närmsta Coop finns de dessutom med sådan där prova på-kupong (MVH coupon queen) men ligger lite gömt i kyldisken bland köttprodukterna. Ändå tips!

Ps, är ej sponsrad men hade gärna varit så please Pärsons, hit me up!

1047

Jag berättade ju för er att jag mixat ihjäl en kniv när de frysta hallonen fastnade längst ner när jag skulle göra smoothie, blev så satans irriterad på hela den grejen (erkänner, ändå korkat av mig) så häromdagen beställde jag hem en smoothie blender till framtida måltider. Förväntar mig 100% välgjorda smoothies och 0% irritation framöver!

Den här smoothie bowlen är ändå värd att nämna, trots att den gjordes strax efter missödet med kniven. Hallon och blåbär med mandelmjölk + topping av müsli, kokos, färska jordgubbar och hallon. Dröm.

 

〉 Men ni! Nu när jag är inne i frukost till lunch-säsongen vill jag höra alla era bästa tips på goda frukostar, kanske helst era bästa smoothie-kombinationer. Så, vad äter ni helst till frukost? Och vilka ingredienser använder ni till era smoothies? Mitt bästa är alltid hallon. Antingen färska på citronyoghurt eller frysta i smoothie. Jag har däremot aldrig testat med ex. babyspenat eller avokado, är det något en bör göra?

18 kommentarer

18 kommentarer

  1. Hej Ellen! Jag håller med. Frukost flera gånger om dagen, JA TACK!
    Jag brukar göra smoothie bowl på avokado, (mycket) färsk spenat, fryst mango, banan, en bit ingefära, pressad citron och eventuellt lite vatten eller nötmjölk om det blir för tjockt. Detta är min absoluta favorit och den blir grön och skön! 😊👌🏼Sedan toppar jag givetvis den med massor av gott, jag brukar spara en stump av bananen och skiva över.
    Hoppas du vågar testa!
    Glad påsk!

  2. Gröna grejer, typ spenat, kiwi, avocado, grönkål, i smoothie är kalasgott! Men jag tycker att det behövs blandas med något sötare för att kompensera det gröna, gärna massa fryst mango + banan.

  3. Min favoritsmoothie är på fryst banan, vaniljoyoghurt, kardemumma, äppeljuice, äppelbitar och kanel. SOM ÄPPELPAJ!!! Orkar man kan man steka äpple som topping…

  4. Håller tummarna för smootha smoothies med den nya mixern! Sen så måste jag tyvärr beordra dig att testa stoppa babyspenat och eller avokado i en smoothie! :) Jag brukar nästan alltid ha spenat i och känna mig nyttig, och avokado tillför en sån krämighet. Testa! Mjölk- eller växtmjölk har jag aldrig i utan använder apelsinjuice, kokosvatten eller bara vanligt vatten.

  5. Avokado är absolut ett bra tips! Det blir sååååå krämigt och gott. En annan grej jag tycker är helt magiskt gott är att mixa fryst mango och kokosgrädde. Man kan ta den tjocka delen ur en vanlig burk kokosmjölk, annars är ett tips att köpa Änglamarks kokosmjölk för den är liksom genomgräddig. Och så rostade kokoschips ovanpå!

  6. Jag instämmer med alla föregående talare om avokadons förträfflighet, den garanterar att smoothien blir len, krämig och mättande. Min bästa smoothie just nu är med avokado, banan, frysta jordgubbar, lite frysta lingon, gojibär och nyponpulver. En skvätt mandelmjölk också om det blir lite väl tjockt. Toppa med vadhelst du gillar! Så himla gott :)

  7. Vi gör ofta smoothie på banan, frysta blåbär, ev frysta hallon och mjölk. Brukar mest dricka det som en god dryck utan större krav på mättnad, men annars tänker jag att man kan mixa i havregryn och/eller toppa med kokoschips :-)

    Och för att undvika kommande missöden med mixer/blender, se till att kniven är igång när frysta grejer läggs i, alternativt att stavmixern hålls borta från skålen tills det är dags att köra igång mixandet. Kniven får inte stå still i närvaro av frysta bär.. :-)

  8. Jag tycker att egenplockade bär är det allra allra viktigaste för att smoothien ska bli god. Liksom, känslan att smoothien är ”lön för mödan” efter att ha krigat omkring i myggiga blåbärsskogar och riviga hallonris. Haha! <3

    I övrigt så är jag en riktig smoothiemänniska (lever i princip på det och drickyoghurt), och jag gillar allt från blåbär-hallon, banan-blåbär-hallon till att mixa med avocado, björnbär och mango. Oavsett kombination kör jag oftast med basen yoghurt + en skvätt mjölk.

  9. Frukost är bäst! Smoothies är bäst! Har alltid brukat ha yoghurt i men har nu gått över till kokosdryck – så himla gott! Så det är mitt tips :) Standard är sen banan och hallon, men hemskt gärna också mango. Mums!

  10. Men å! Tack för tips om vegopålägget! Det måste jag testa. Vill helst undvika chark och äter inte mjölkprodukter. Precis den frukost-inspo jag behövde 😁 Annars håller jag med, frukter, bär och nötter är toppen till frukost!

  11. Glad Påsk!
    Min favvosmoothie innehåller spenat och grönt äpple, det blir lite syrligt. Annars är hallon en stor favorit och banan brukar jag ta det lite försiktigt med, tycker den annars tar över för mycket.

  12. Jag brukar köra banan, spenat, ev avokado, mango + valfria bär och typ 1-2 dadlar, och ev lite cashewnötter. Mixa med mandelmjölk! Gott och matigt!!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *