Det är dags att snacka IBS!

Okej kompisar, nu är det dags att snacka IBS!

Sedan jag nämnde för er att jag fått en nytt skov av IBS var det fler av er som ville att vi skulle prata mer om det. Idag är det dags! Jag tänker mig att jag svarar på en fråga och beskriver min historia, så avslutar vi med mina knep och tips för hur jag underlättar vardagen. Framförallt får ni supertipset som nu gör att jag kan äta i princip vad som helst! Blir det bra tror ni? Ställ alla tänkbara frågor i kommentarerna nedan och lämna gärna dina bästa tips, så hjälps vi åt att hjälpa varandra.

För er som helt enkelt inte är intresserade av det här inlägget, till er vill jag bara säga: det är helt okej att hoppa över! Vi hörs och syns snart igen, då utan snack om mat och mag- och tarmproblem.

1221

▸ Så du har ibs? Vad gör du åt det? Jag fick diagnosen för ca 2 mån sedan och har kört Fodmap i fyra veckor. Igår åt jag en näve godis – idag magknip… :(

Jajemen! Jag sökte för mina besvär när jag var tonåring, då det började bli outhärdligt för mig att ens vara i skolan. Jag fick direkt ett intyg för specialkost till skolmatsalen och sedan dispans för lektionstimmar. Vissa dagar gick hur bra som helst. Andra slutade med att jag tog promenader i korridorerna och sedan fick plugga hemma på kvällarna för att magen inte fungerade ordentligt. På den tiden fanns det nämligen ingen medicin eller lösning på IBS, min läkare sa något i stil med det här får jag egentligen inte säga, men många blir hjälpta av LCHF och skickade sedan hem mig med kostintyget.

Det blev dock snabbt tydligt för mig att mitt allra störta problem med min IBS var stressen. Stressen som från början gissningsvis skapade IBSen, men sedan också stressen för att IBSen hela tiden var närvarande i mitt liv. För mig blev det en ond cirkel som bara gick runt och runt.

Vågar jag äta frukost nu när jag ska gå till skolan om trettio minuter? Åh nej, tänk om magen börjar kurra högt nu? Hör andra? Ska jag chansa på en brödbit till soppan? Finns det någon toalett i närheten? Finns det någon toalett i närheten NU MED EN GÅNG?

1279

1267

Så, vad gjorde jag åt det?

Det allra första jag gjorde för min IBS var att lägga om kosten helt och hållet och sedan addera motion. Jag avskyr träning men märkte att både jag och magen blev lugnare av promenader och bra mat. Det i sig gjorde ju också att en hel del oro och stress släppte. Att lägga om kosten och vara okej med det tog lång tid för mig, sockerjunkie som jag var och fortfarande är idag.

En tröst för mig har varit att jag i alla fall vet att jag kommer överleva dagen, även om det kan tyckas vara trist att äta en sallad för örtionde dagen i rad. Att slippa magknip och tusen toalettbesök är värt det, hur tråkig den där salladen än känns för stunden. För att orka äta enformigt har jag offrat någon dag här och där till sådant jag egentligen inte kan äta. Jag får ont så in i helv men det gör att jag orkar i längden.

Kanske det viktigaste i min IBS har ändå varit att bara acceptera läget. Jag vet inte säkert varför jag fick det – jag vet idag vad som påverkar och underlättar – men jag har ingen garanti på att jag kommer slippa IBSen längre fram i livet. Att acceptera att magen får styra i perioder har gjort mitt liv lättare att leva. I perioderna då magen är extra känslig ser jag till att planera dagarna väl så jag vet vad och när jag kommer äta. Jag ser dessutom till att försöka varva ner för att inte stressa upp en redan stressad mage.

12

5 saker jag gör för att hålla min IBS i schack:

▸ Jag äter sådant jag vet att min mage klarar. Enkelt förklarat kan en säga att min mage inte riktigt klarar av att bryta ner kolhydrater och av den anledningen äter jag väldigt lite mjöl, potatis, ris, pasta och socker men desto mer grönsaker och ägg.
▸ Jag testar mig fram med nya livsmedel på dagar eller tider då jag ”kan” må dåligt. När jag fick mitt nya skov hade jag dålig koll på vilka livsmedel jag inte klarar av och jag fick då börja om på ruta ett igen, trots att jag haft IBS sedan tonåren. Jag visste att socker, kolhydrater, lök och kolsyra var bland det värsta, men sedan fick jag börja prova mig fram med allt annat när jag hade möjlighet att bara vara hemma.
▸ Jag har en black list på sådant jag vet att jag inte kan äta. På den här listan finns utöver kolhydrater och socker även apelsin, laktos och allt som är gasbildande. Gör en sådan lista för att hålla koll på vad du inte kan äta! Och varför inte passa på och göra en lista på allt du testat och vet att du faktiskt kan äta, det underlättar ju också.
▸ Skriv dagbok över hur du mår och vad som händer i livet. Det kan då vara lättare att se vad som triggar din IBS så att du kan börja fasa ut detta ur ditt liv. Det kan ju både vara livsmedel som du inte klarar av att äta eller situationer i livet som gör dig extra stressad. Försök hitta problempunkterna och rätta till dem så gott det går.

Här kommer kanske det bästa tipset av dem alla:

 Imodium Plus (med Dimeticon). Okej, det här är ett bonustips som i grunden inte är mitt. När jag nämnde min IBS för er fick jag ett tips i kommentarerna och det har utan överdrift förändrat min vardag totalt. Jag gick direkt till apoteket (rådfrågade personalen där som gav OK) och köpte mig en ask Imodium Plus. Numera gör jag så här: jag tar en halv tablett varje morgon och slipper sedan både magknip, uppblåsthet och akuta toalettbesök. Tips, tips!

 

Även om IBSen är svår och jobbig att förhålla sig till i känsliga perioder hjälper ovan punkter mig att hantera situationen. Att acceptera har varit det mest lugnande för mig, men att också få kontroll över vad som påverkar och underlättar gör IBSen lättare att leva med.

Något som också är viktigt att komma ihåg: IBS kommer i skov. Har du en dålig period nu väntar en bra runt hörnet!

Har du några bra tips du vill dela med dig av? Eller kanske någon fråga att ställa? Passa på nu, så samlar vi allt IBS-relaterat bland kommentarerna i det här inlägget. Tack!

15 kommentarer

15 kommentarer

  1. WOHO! Så glad att Imodium funkade för dig också! Jag lever och dör för den medicinen alltså, känns helt sjukt, kan till och med äta glass :))))))))

  2. Tack för fina tips! Ibs är så jobbigt att ha. Jag kan för tillfället äta allt. Det ända som händer ibland att magen blir uppblåst men gör inte ont och inga gaser. Men jag borde nog kartlägga min mat och vad som funkar och inte funkar.
    Men jag känner igen det där att knappt våga gå ut för att man inte vet när man måste gå på toa. Jag hade så en hel sommar och vågade knappt gå ut. Men det är ju tur att det kommer och går. Annars hade man nog inte orkat. Kram

    1. Jag tänker att det alltid kan vara bra att kartlägga vad en mår bra och inte av, det blir ju lite lättare att direkt utesluta det dåliga om en skulle få tillbaka ett skov då! Jag hade inte kvar min black list sedan sist, men nu ska jag banne mig spara den till framtiden :)

      Usch, så trist att ha det så en hel sommar. Hoppas den här sommaren blir fin och lugn <3 Kram!

  3. Varit hemma hela veckan från jobbet pga magvärk, och det är så en gång i månaden ungefär. Läkarna sa för 1 år sen att det var IBS..
    Jag har inget problem med magvärken i sig, den blir extra jobbig när jag blir så trött av den så jag skulle kunna somna ståendes. Men det värsta är att jag blir så illamående och känner mig spyfärdig så jag inte vågar ta mig till jobbet och ifall det skulle komma upp något! (Men sällan att det händer). Är det något du känner igen? Illamåendet alltså.

    Du skriver så bra, skönt att ha någon som förklarar på ett bra sätt!

    1. Har du märkt av eller funderat på om magvärken ofta sammanfaller med mens eller ägglossning? Det kan vara så att magen blir extra känslig då, så är det för mig! Emellanåt får jag sådan värk i magen att det känns som illamående, så känner definitivt igen det du beskriver. För mig brukar det dock gå över och inte vara så länge. Du kanske kan prova med Imodium Plus, om det skulle hjälpa för att lindra magvärken? Tänker att det kanske kan bero på gaser!

      Vad glad jag blir, tack <3 Hoppas du mår bättre snart!

  4. Låter bra med imodium plus. Får jag fråga om du har ibsD eller ibsC? Jag har väl någon form av mix…mer åt ibsD än ibsC. Håller med om att stress är det absolut värsta. Den värsta stressen uppstår när jag inte sover ordentlig enligt min erfarenhet. I annat fall kan jag hantera ett ganska högt arbetstempo.
    Bra text! 😊

    1. Jag har också en kombination som mer ligger åt D. Jag tror att det kan vara därför Imodium Plus har haft sådan betydelse för mig, den underlättar ju då hela kedjan! Jag har också upplevt att det blir ännu känsligare vid sämre sömn. Sämre sömn är ju stressigt och oroligt i sig, så det kan ju också bli en ond cirkel för IBSen.

      Vad skönt att du tycker det. Tack så hemskt mycket!

  5. Åh, så mye du vet om IBS! Jeg vet så utrolig lite, og jeg har også diagnosen(i ca. 3 år nå). Stort sett kan jeg spise det meste, men jeg får ofte halsbrann. I noen perioder tåler jeg derimot omtrent ingenting og blir dårlig av alt. Særlig hvis jeg er ute og reiser. Og jerntabletter lager et lite helvete for IBS`en, så det kan jeg ikke ta lengre.
    Takk for masse IBS-tips!

    1. Så himla skönt att för det mesta kunna äta allt! Att resa är också ett moment som förvärrar för mig. I mitt fall gissar jag på att det handlar om stress och oro över att vara på språng, men såklart också annorlunda bakterieflora om en reser långt.

      Varsågod, hoppas det kan vara till något hjälp i fortsättningen!

  6. Ursäkta för ingående och äcklig fråga men måste ändå ställa den!
    Det står att Imodium hjälper mot diarré, är det bara det du har problem med eller hjälper det även på andra sätt mot IBS? Jag har också IBS (plus en annan kronisk tarmsjukdom) som gör att jag ibland är hård, ibland lös och väldigt ofta knip, bubblig, uppblåst, illamående, snabb ämnesomsättning etc etc…
    Så jag undrar alltså om en kan ta Imodium även om en inte bara har diarréer utan en massa andra IBS-symtom liksom? Hoppas du förstår frågan och fint att du skriver om det! Behövs pratas mer om mage och tabun kring detta! <3

    1. Det här inlägget är till och tänkt för alla dessa frågor <3
      Jag tar Imodium Plus även för de andra besvären som kommit med min IBS! Det är inte alltid så att jag har diarré, men Imodium Plus hjälper även mot just den här uppblåstheten och magknipen som blir. Jag tar som sagt en halv tablett varje morgon, men skulle jag känna mig "förstoppad" struntar jag bara i tablett en dag eller två. Och tvärtom om jag är väldigt dålig, då ökar jag dosen något.

      Jag tänker att det kan vara värt att testa! Hoppas att det hjälper även dig <3

  7. Så bra inlägg! För mig är det annan mat som krånglar, men det verkar ju vara väldigt olika. Sen behöver jag verkligen variera för att det ska fungera – men laktos och stark lök funkar inte. Schalottenlök funkar dock utan problem. Tror verkligen att det där med att acceptera läget och inte oroa sig och stressa upp sig mer är så viktigt. Även när det gäller annat kroniskt – så tar jag mig an både fibromyalgin och utmattningen. Att varje dag konstatera ”det här är så det är nu, och det behöver inte vara värre än jag gör det”. Så svårt men med träning så blir acceptansen ju verkligen lättare. Tack för det här inlägget och bra tips där – hoppas att det inte är allt för dyr medicin så jag kan ha råd med den.

    1. Det här med acceptansen – verkligen så! Jag har känt exakt samma sak i så mycket annat också, som min utmattning och ångest. Att bara veta vad det är och jobba för att acceptera det gör allt lite lättare att leva med. Fint att du verkar ha bra koll på vad som fungerar i matväg och så!

      Tack för alla fina ord! Imodium Plus kostar runt 50-lappen. Hoppas du kan testa <3

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *