Samlade tips för att lättare äta mer veganskt

När jag berättade för er att jag skulle göra januari till en vegansk månad fick jag så himla många bra tips på hur en lättast gör för att äta mer veganskt. Det var allt från livsmedel att alltid ha i skafferiet och saker att tänka på när kvällens middag känns som den svåraste uppgiften i livet. I samma inlägg lovade jag er att samla mina favorittips i ett inlägg för att förhoppningsvis kunna hjälpa er lite på traven också.

Idag är vi där!

10 livsmedel att alltid ha hemma och 6 punkter att vila sig på när det är klurigt ↓

1665

1219

För mig har det underlättat mycket att alltid se till att jag kan göra måltider av det jag redan har hemma, utan att behöva gå och handla efter recept. Mina frukostar är desamma som tidigare, en smoothie bowl med frukt, bär och kokosflingor. Inga konstigheter. Till middag (som sen också blir lunch dagen efter) har Johan och jag oftast utgått efter sådant vi redan har hemma och grönsaker vi behövt laga på, och sedan jobbat därifrån. För oss har det varit lättast så.

Att alltid ha sina favoriter hemma i skafferi och kyl/frys är därför ett av mina starkaste tips!

10 livsmedel att alltid ha i skafferi, kyl och frys

◇ Kikärtor – hummus har ersatt både pålägg på macka och sås till i princip alla rätter för oss. Det går nog inte att äta hummus för ofta!
◇ Kokosmjölk
◇ Linser – vi äter en hel del grytor och där är röda linser min favorit
◇ Krossande tomater

◇ Avocado – det perfekta pålägget på macka (gärna i kombination med hummus och färsk basilika, mmm!)
◇ Havregurt eller soygurt till frukost eller mellis – jag har även i en skvätt i mina smoothies
◇ Alla tänkbara grönsaker – paprika, brocoli, pumpa, morot osv ← perfekt att skära i bitar och lägga på en plåt! Enkel, snabb och GOD middag utan några större ansträngningar
◇ iMat Fraiche (Oatly) för att göra vitlökssås på

◇ Frysta bär till smoothie bowls
◇ En påse Oumph! och Anammas färs – bra att plocka fram på kvällar då en inte riktigt orkar något avancerat

1659

Ni vet eftermiddagarna när en börjar klura på vad en ska äta till middag, och sedan sitter där som ett frågetecken för att inget känns gott eller roligt? Här kommer 6 tips på sådant en kan göra för att kicka igång smakläkarna ↓

6 saker att tänka på när måltider känns som det svåraste någonsin

◇ Vilken är din favoriträtt? Klura och veganisera! Oatly listar exempelvis hela sitt sortiment här.
◇ Det är okej att äta chips till middag (ändå himla rimlig punkt på den här listan!)
◇ Köp grönsaker och frukter du aldrig provat förut, och googla sen recept för vad du kan göra med dem. Sharon var en sådan frukt för mig tidigare, som jag köpte på kul och nu älskar.
◇ Ibland kan det vara bra att vara snäll mot sig själv och inte ha för hårda krav och gränser. Att vilja äta mer veganskt innebär inte att det är förbjudet att äta en sås till sin middag eller fika en chokladboll någon gång då och då. Ät det du vill äta.
◇ Gå med i Facebook-gruppen Vad lagar du för veganmat idag? och inspireras av andras måltider!

 

Hoppas det här underlättar och att ni gillar!

24 kommentarer

24 kommentarer

  1. Så bra tips! Speciellt det där med grundingredienser hemma. Så jobbar vi också men håller på att ändra om lite i kosten här med, så då får en jobba på det där med vad en behöver och vad en vill slippa åka och köpa. Heja dig som testar!

      1. Utan att hälsohetsa (så viktigt för mig) så försöker vi dra ner på onödigt socker och hitta mat som gör att blodsockret hålls på en jämnare nivå än vad vi lyckas med nu. Jag har problem med allergier, IBS m.m så äter redan väldigt mycket glutenfritt, men bytt ut vanlig mjölk mot havre och äter mindre mjölkprodukter överlag. Så mer grönsaker –> mer fiber –> kroppen står sig längre. Inga drastiska galenskaper där vi aldrig får äta andra kolhydrater, bara en justering :)

    1. Varsågod <3 Många av tipsen är egentligen era från början, så jag vill passa på att säga tack till er också! Oatgurt är en superbra grej för att veganisera sin frukost, ett bra steg att ta i början. Heja dig!

  2. Bra tips! Man behöver ju inte gå över och bli superstrikt oavsett vad för kostomläggningar man gör. Det tror jag är viktigt i början för att det ska funka i längden. :)
    Jag ska nog pröva att äta mer vegetariskt/veganskt när jag flyttat så jag bor själv igen. :)

    1. Precis! För mig var det inget superstort steg eftersom jag redan innan åt vegetariskt med veganska inslag, men håller helt med om att det inte alltid är värt att hålla superstrikta krav på sig själv. Det blir roligare i längden om matlagningen blir kul istället för ett jobbigt moment! :)
      Det tycker jag låter toppen!

  3. heja!!
    det är verkligen inte så svårt som folk vill tro, bara att lära sig tänka utanför boxen!
    kikärtor&linser e verkligen LIFE. tänk att jag levde i så många år med att ogilla det?! mmm så glad att det ändrats 🙈🤤

  4. tips nu när du bor i malmö – köp torkad sojafärs (finns på ica vid möllan iaf), typ 1 kg från vegegården. bara att blötlägga i varmt vatten + ev buljong så sväller det på några minuter och är såååå mycket mer prisvärt än att köpa fryst! :)

  5. gud vad du är duktig!! för typ två år sedan hade jag som nyårsmål att äta veganskt en dag i veckan. det failade efter typ ……. två veckor. EHE. men såå bra tips du sammanställt, kanske ska prova igen :)

    1. Hhaha <3 Tycker definitivt det är värt att prova igen! Tänker att en absolut inte behöver gå över till helt veganskt, men någon gång ibland skulle nog göra de flesta gott :)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Lär sig hur dina kommentardata behandlas.