Vad jag ätit under mitt veganska januari

Nu har ungefär halva tiden gått sedan jag började min veganska månad. Hur snabbt har inte det här gått? Tänkte att vi kunde kika lite på vad jag egentligen har ätit till frukost, lunch och middag sedan den där första torsdagen.

Mina veganska måltider på sistone ↓

1996

2026

Frukost är mitt absolut bästa mål – om jag får äta frukosten när jag vill under dagen. Att äta tidigt på morgonen har aldrig riktigt varit min grej. Istället gillar jag att maxa mina helgfrukostar vid lunchtid.

Det här har blivit min veganska frukost ↓

◇ Smoothie bowls på frysta bär, nötmjölk och soygurt toppat med kokosflingor och chiafrön
◇ Vita bönor i tomatsås och stekta kastanjechampinjoner
◇ Macka med hummus, avokado och färsk basilika
◇ Grillad surdegsbaguette med ost, basilika och majs

1985

1986

2060

Lite av vad som blivit middag och sedan lunch ↓

◇ Poké bowl (min bästa middag!)
◇ Tacos
◇ Linssoppa
◇ Plåtmat ← skär grönsaker och rotfrukter och lägg på en plåt ihop med kikärtor, in i ugnen en stund och sedan är kanske den lättaste middagen klar
◇ Sötpotatispommes med Oumph!
◇ Burgare (fredagsmat!)
◇ Bulgursallad med hummus
◇ Tacosallad
◇ Couscous bowl (prick som poké men med couscous istället för ris)
◇ Pommeslåda från pizzerian i porten bredvid (oops!)
◇ Chili med kidneybönor
◇ Svamprisotto (som det kommer recept på!)

2057

Vad jag ätit däremellan ↓

Vegansk brownie på svarta bönor och med ett kolatäcke

Mina måltider under mitt veganska januari har med andra ord inte varit så annorlunda mot hur det vanligtvis sett ut. Till lunchlådor äter jag gärna sallader och annat som inte behöver värmas (det blir enklast så i skolan), och till middag lagar jag och Johan oftast av det vi redan har hemma. Den största skillnaden i min veganska månad har varit att såser inte baserats på matladningsgrädde och ost eller creme fraiche. Men annars? Nä, inte så stor skillnad!

Och jag skulle faktiskt säga att det blir lättast så – att utgå från det en har hemma eller veganisera sina favoriträtter. Och tänk utanför halvfabrikat! Burgare, nuggets och göttbullar är såklart bra att kunna ta till när en inte riktigt orkar en långdragen matlagning, men att enbart leva på den typen av färdigmat är varken bra eller roligt. Grönsaksdisken har så mycket gott att erbjuda, och bönor är guldgruvan för en vegansk kost.

Jag har känt mig mätt, nöjd och glad efter varje måltid. Tänker att det är ett gott tecken på att kroppen trivs.

12 kommentarer

12 kommentarer

  1. Jag MÅSTE baka dessa brownies väldigt väldigt snart. Så är det bara. Tack för all mat-inspo!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Lär sig hur dina kommentardata behandlas.