Tankar och reflektioner efter mitt veganska januari

I början av vårt nya år berättade jag för er att jag skulle göra januari månad till en vegansk sådan. Nu är januari slut och jag tänkte att det vore på tiden att utvärdera den veganska månaden litegrann. Hur gick det egentligen att laga och äta veganskt? Hur svårt var det?

Och kanske framför allt, kommer jag fortsätta med veganskt även nu efteråt?

Ja, alla frågetecken ska såklart rätas ut.

1685

Anledningen till att jag ville testa en strikt vegansk kost var mestadels för att efteråt kunna ta ett aktivt beslut gällande mina matvanor. Att inte bara fortsätta äta vegetariskt för att det är det jag brukar göra, utan att faktiskt välja. Som extra plus hade jag en del dokumentärer i minnet och ett par sjukdomsrelaterade faktan att ta hänsyn till. Redan som 20-någonting tittade en man i vit rock oroat på mig och sa ”Oj, vilken lång journal för att vara så ung!”. Så ja, jag ville såklart även få in hälsoaspekten i det här. Att äta sig sjuk är ju inte särskilt bra, milt sagt.

När det gäller sjukdomsbiten av den veganska kosten tänker jag att vi återkommer till det i ett separat inlägg, då med fokus på vegansk kost i kombination med IBS. Det är ni flera stycken som varit nyfikna på, hur det egentligen blir med vegansk kost när ens mage är extra känslig. Ett separat inlägg om det, blir det bra, tror ni?

1895

1896

Så, hur gick den veganska månaden?

Bra! Definitivt bra. Det var varken särskilt svårt eller krångligt att äta veganskt, mycket på grund av att de veganska produkterna redan fanns i min närhet. Johan och jag äter vegetariskt i vanliga fall (med viss modifikation, därav kallar jag mig inte vegetarian) och det var därför aldrig svårt för oss att välja havreprodukter istället för mejerivarianter. I det stora hela blir det prick samma sak, bara en kryddar lite mer eller annorlunda. Det enda som egentligen skiljde vår kost under januari mot andra månader var ost. Vi kryddade våra måltider med bjäst istället för parmesan, men det var ändå den största förändringen.

Redan mitt i månaden kände jag att jag lärt mig min läxa. Att jag fått svar på det jag ville veta. Min kropp mår bra av att äta veganskt – men jag mår inte alltid bra av begränsningar. Egentligen har det bara att göra med koppling till matproblematik från tonåren, och ingenting med livsmedlen eller kosten i sig. Men att begränsa hårt skrämmer mig även efter 10 år.

Under januaris sista dagar började jag därför släppa lite på spärrarna igen, för att helt enkelt må bättre.

2107

Kommer jag äta veganskt framöver, eller återgår jag till en vegokost?

Jag äter gärna mer veganskt i fortsättningen, mer än jag gjort tidigare. För maten ÄR god. Och det är inte bara sallad eller sådant en inte blir mätt på. Om en hamnar där, med bara isbergssallad på sin tallrik eller en mage som skriker sitt högsta, då väljer en fel sorters måltider. Jag och Johan har lagat i princip samma rätter som vi brukar tillaga, men också tagit tillfället i akt och testat helt nya rätter. Att det skulle vara tråkigt eller svårt att äta veganskt är alltså inte riktigt sant. Det blir såklart vad en gör det till.

Jag har inga problem med att fortsätta välja havreprodukter framför mejerihyllan, eller att smula över bjäst på maten istället för att riva parmesan. Däremot vet jag att det kommer komma dagar då jag verkligen vill äta något som inte ingår i den veganska kosten, och då får det vara okej. Jag kommer inte sätta tydliga gränser för vad som inte är okej framöver, utan det får bli som det blir. Jag äter gärna mer veganskt, men jag kommer inte bli vegan.

Ni är många som efterfrågat fler veganska recept och som verkar ha uppskattat den veganska månaden, och till er vill jag bara säga att den veganska resan inte är slut här bara för att jag i fortsättningen inte kommer äta helveganskt. Det är högst troligt att veganska recept kommer fortsätta dyka upp här emellanåt, och att vi också kommer prata mer om det här med att välja vego.

Men nu sätter jag punkt för den veganska månaden, för nu. Vi hörs nog i vegospåret snart igen.

Herrå!

 


Vill du läsa mer om min veganska månad?

▻ Nu gör jag januari till en vegansk månad
Tankar och reflektioner mitt i den veganska månaden
Vad jag ätit under mitt veganska januari
Samlade tips för att äta mer veganskt
Recept: vegansk brownie på svarta bönor och med ett kolatäcke
Recept: vegansk risotto med skogschampinjoner

14 kommentarer

14 kommentarer

  1. Spännande att läsa, tack för att du delar! Jag har haft liknande upplevelse då jag hade som nyårslöfte att äta vegetariskt i ett år (2016) och efter det året så bara fortsatte det för jag var inte sugen på animaliska produkter. Sen har jag i perioder haft förbud mot gluten och mjölkprotein för att jag trodde det skulle hjälpa mot mina eksem.

    Men förra året när jag blev gravid så fick jag så himla konstiga ”matsug” och kände bara att jag inte ville ha en massa förbud (förutom givetvis det en inte ska äta som gravid…). Så nu har jag ätit kött och kyckling vid några tillfällen. Blir kanske inte så stor förändring i min kost egentligen men mentalt är det stort för att jag inte förbjuder mig själv mat vilket känns skönt. Ja det jag ville säga med detta var alltså att det låter sunt att göra som du! :) Kram!

    1. Fint att du gillar, det gör mig glad! Jag förstår prick vad du menar, och håller helt med. Tror att det många gånger är sunt att bara köra på det som känns bra, både mentalt och kroppsligt. Utan alltför många begränsningar.
      Kram!

  2. Spännande att läsa om! Jag har själv börjat äta mer vegansk och är förvånad över att det är så enkelt när en väl börjat! Det svåra är väl egentligen bara att komma igång!

    1. Håller helt med! De första dagarna är de svåraste, sedan rullar det bara på. Idag finns så många goda alternativ att det inte är särskilt svårt att komponera måltider. Riktigt najs!

  3. Fint skrivet! Tycker det är så viktigt att inte begränsa sig HELT. Alla människor är olika och det viktigaste är att man försöker hitta det som är bäst för ens egen kropp. Ser fram emot fler recept!

  4. Tusen takk for et så fint innlegg! Jeg har selv vært veganer i flere år, først og fremst for dyrene og miljøet, men også fordi det er vegansk mat jeg liker best (vært vegetarianer siden jeg var 12). Men min IBS tar livet av meg, og de siste årene har blitt ødelagt av magesmerter, rett og slett. Så nå er det mulig jeg må ta en pause fra veganismen for å se om magen kan stabilisere seg igjen. Det gjør så vondt i hjertet, så jeg er veldig spent på det du kommer til å skrive om IBS og vegansk kost! Det nytter jo ikke å leve på bare kokt gulrot i lengden, som er typ det eneste som funker for meg </3

    1. Vad glad jag blir, tack!! Åh, förstår verkligen problematiken med IBS. Det är så hemskt när en kommer in i skov då magen reagerar på allt. Usch. Hoppas det blir bättre snart! Skoven brukar ju alltid ha ett slut liksom, att det ändå blir bättre efter ett tag. Jag ska försöka sätta mig och skriva ihop inlägget om vego + IBS i helgen. Kram!

  5. Intressant att läsa din utvärdering och så bra att du känner dig själv så väl att du vet när det blir för mycket matregler och restriktioner. Vegansk mat kan vara så mycket, håller med om att den som tror det är en trist sallad gör veganism fel helt enkelt. Jag föredrar variationen i vegansk mat framför den gamla tallriksmodellen, snacka om repetitivt: en bit kött, kolhydrater och en mixsallad? (Dömer dock inte dom som äter så, men min kopp te är det inte) Förresten, om du gillar bjäst (bästa vegangrejen ju) så kan jag bara rekommendera att ”levla upp” genom att göra vegansk parmesan. Detta tips kommer helt osjälviskt från mig till dig men jag kaaanske har bästa (helt objektiv bedömning) receptet på min blogg som du kan kolla in om du vill.

    1. Haha åh ja, förstår prick det här med tallriksmodellen. Så tröttsamt koncept. Men hallå, bästa tipset!! Ska kika in direkt, det här måste jag testa. Parmesan är ju föööör gott. TACK!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.