6 saker att göra för att stressa ner när något blir överväldigande

Jag nämnde för er lite snabbt i gårdagens liveblogg att jag känt mig genomskinlig och platt på sistone. Jag har haft otaliga stresspåslag och en darrande känsla i bröstkorgen de senaste dagarna. Avskyr den känslan så mycket. För att motverka det här har jag ett par knep, och de tänkte jag att vi kunde kika lite på idag. Förhoppningsvis kan det hjälpa någon annan där ute som också känner sig genomskinlig. Vad vet jag.

Här kommer i alla fall 6 tips på saker att göra för att stressa ner ↓

978

◇ Rulla ut en yogamatta eller filt, sätt dig i lotus och sträck ut kroppen i kobran. Jag vet att det är svårt att tänka sig att en ska kunna koppla bort tankar och kunna andas djupt utan att stressa ihjäl inombords – och sanningen är att det heller inte går varje gång, men yoga är ändå SÅ skönt för att stressa ner. Jag yogar med Adriene på youtube, både gratis och så himla mysigt.

◇ Koka en kopp te och sätt dig bekvämt i soffan. Kanske inlindad i en filt eller under ett täcke. Att liksom få *omfamnas* brukar göra mig lugnare, även mitt i stresspåslag. Tänk er: en favoritfilm, ett par tänka ljus och ert favoritgodis, en kopp te eller en famn att krama.

1016

◇ Sätt telefonen på ljudlös, vänd skärmen neråt och lämna den där för en stund. Jag har inte haft ljud på telefonen på säkert ett halvår. Jag har dessutom stängt av vibrationen helt, till och med för samtal. I somras insåg jag att plötsliga ljud gör mig superstressad, och att slippa telefonsignalen och vibrationen är så himla skönt. Vill aldrig mer behöva höra den sortens ljud.

◇ Planera tiden väl för sådant som senare kan bli stressmoment. Det här är A och O för mig. För att motverka stress på bästa sätt ser jag till att göra de allra jobbigaste grejerna först, så att de inte ligger kvar och skapar oro både under tiden och när de till slut känns övermäktiga att ta tag i.

1875

◇ Tappa upp ett bad eller snöra på dig dina mest bekväma skor och ge dig ut på en promenad. För att stressa ner tycker jag att både ett varmt bad och en promenad gör susen.

◇ När något ändå känns övermäktigt och du testat att dricka den där nedrans koppen te, att andas i fyrkant och rulla runt i happy baby pose och inget känns som det funkar – försök förlika dig med tanken att det kommer gå över. När stressen äter upp mig inifrån och inget kan få den att backa vet jag att det bara finns en sak kvar. Att stå ut. Kanske gråta en skvätt och sen gå och lägga mig tidigt. För det blir alltid bättre, om inte på ett par timmar så i alla fall på någon dag.

 

Vad brukar du göra för att stressa ner? Har du något bra knep, eller kanske något klokt att tänka på? Dela gärna med dig. Jag vet att det är många här som antingen har haft eller har utmattningskänningar just nu, och att få lite handfasta tips att luta sig mot när något känns överväldigande kan i sig vara lugnande.

Det är ju ändå så viktigt att också stressa ner när kroppen stressat upp.

33 kommentarer

33 kommentarer

  1. Så bra tips. Jag har inte haft varken ljud eller vibrationer på min telefon på säkert fem är. Pallar inte det. Är så väldigt ljudkänslig.

  2. Jag blev i höstas diagnosticerad med GAD vilket gör att min hjärna löper amok för småsaker och får hang up även på små problem. Som en skiva som går på repeat till problemet löst.

    Fick då tips av min psykolog att skriva ner
    1.Vad är jag stressad/orolig över?
    2. Hur stark är känslan? 0-100
    3.Vad är det värsta som kan hända?
    4. Hur sannolikt är det att det värsta som kan hända händer ?
    5. Vad innebär det faktiskt om något av sakerna händer ?
    5. Hur stark är känslan nu? 0-100

    Typ dom stegen, och det hjälper faktiskt(för mig iaf) och konkretiserar min stress och ångest. Sen gör jag den ofta i huvudet istället för att skriva men funkar någorlunda så med. Tips! Hoppas den kan hjälpa någon annan:)

    1. Jag tror att det här kan vara SÅ användbart, i alla fall för mig. Tusen tack för det här tipset! Jag har nämligen också svårt att ”gå vidare” utan att få sortera och liksom bli av med den stressiga tanken, därav många tips som tillåter grubbleri över problemet.

      Än en gång, tack <3

  3. Har inte följt dig så länge men tycker så mycket om din blogg! Jag har ett knep jag använder när jag tex har kort mellan möten på jobbet och det känns som att världen snurrar lite för snabbt. Då försöker jag gå undan lite och lägga märke till tre ljud som jag hör. Kan vara en surrande fläkt, några som pratar i bakgrunden och fågelsång från ett öppet fönster typ. Det hjälper mig att ”stanna upp” och ”landa” lite, men tar max någon minut. Lättare att ta sig an resten av dagen med lite perspektiv om en får en paus från sina egna tankar, tycker jag.

    1. Vad glad jag blir, tack så hemskt mycket! <3
      Det här var ett så klokt tips, tack! Tänker att det här är perfekt att göra under dagarna, när det liksom blir svårt att rulla ut sin yogamatta eller öht vara hemma. Fint att kunna stanna upp och landa vart en än är. Det här tipset kommer vara till stor hjälp för mig i skolan. Tack!

  4. Min kropp och hjärna reagerar med att liksom stänga ner när jag blir stressad så det bästa jag kan göra är att sova en stund. Och för att kunna sova lyssnar jag alltid på ljudböcker – kanske den bästa uppfinningen?
    Gillar både dina tips och läsarnas, kan vara nåt för mig innan stressen blivit för påtaglig. Eller som förebyggande.

    1. Jag förstår precis vad du menar, så blir det för mig också till slut och då är det bara sista punkten som fungerar. Förlika sig med tanken att det går över, och sen gå och lägga sig tidigt. Jag vill dock gärna kunna stoppa och stressa ner innan situationen hinner bli så pass långt gången, och då tänker jag att resterande tips är finemang. Hoppas det kan vara lite förebyggande för dig också <3

  5. Bra tips! Jag brukar också ta ett bad, eller långpromenad i skogen med hunden. Jag tycker också att värme for mig att stressa ner, så jag brukar varma på min vetekudde. Hoppas du får en fin helg!

  6. Tusen takk for et veldig fint innlegg! Jeg har jo akkurat begynt i en ny, krevende jobb, og trenger virkelig redskaper for å klare å roe ned. Akkurat nå er jeg litt på «det går over»-stadiet, og prøver å tenke fremover. Til sommeren håper jeg at jeg har funnet mer ro og trygghet, og ikke føler meg så stressa hele tida. Det beste jeg gjør for å stresse ned akkurat nå er å legge meg inntil sovende bebis, haha <3

    1. Vad glad jag blir, fint att du gillar! Att lägga sig bredvid en sovande bebis låter SÅ mysigt, åh. Hoppas att nya jobbet går bra och att du får det lite lugnare framöver. Kram!

  7. Så bra tips! När jag är riktigt riktigt stressad ( som jag mår så fruktansvärt dåligt av att vara) brukar jag fokusera på att göra andningsövningar. Fick lära mig det när jag gick på medicinsk yoga för några år sedan. När man är stressad är det så lätt att glömma borta att andas enda ner i magen och andningen blir stressad i bröstet. Tycker att det hjälper så mycket och jättebra om man har svårt att sova pga att man är stressad.

    1. Åh ja, superbra tips! Andningen tycker jag är strulig att få till, och det är ju verkligen så att den rubbas när stressen ökar. Fint att du fått till en bra rutin för det här! Jag borde börja tänka mer på det här framöver, så tack för att du delar med dig!

  8. Jag går på en promenad med antingen musik eller en podd i öronen och andas djupa andetag. Annars hjälper ofta en dusch, det är som man tvättar bort allt jobbigt!

  9. OT men vilket mäktigt badskum! Alla jag någonsin prövar är klena. Vad har ni för badskum?

    1. Hej Helena! Är det okej för dig om jag lyfter din fråga till ett separat inlägg? Jag har fått lite liknande produktfrågor och hade gärna samlat dem på samma ställe, om det känns okej? Kram!

  10. Så bra tips! Älskar att yoga och meditera för att koppla ner eller gå promenad i den friska luften med kompisar. Eller bara ha en spa dag och unna mig själv med tid för att lägga massa essential oils och hårmasker.

  11. Så bra tips! Älskar att yoga och meditera för att koppla ner eller gå promenad i den friska luften med kompisar. Eller bara ha en spa dag och unna mig själv med tid för att lägga massa essential oils och hårmasker.

    1. Fint att du gillar! Spadag är verkligen ett himla bra tips, det älskar jag också att göra när det varit en tung dag. Och tack för påminnelsen, jag behöver kika på en ny hårmask! Har du kanske något bra tips? Kram!

  12. Åh jag blir liksom tårögd av detta för att det är så varmt skrivet och mänskligt. Som en mjuk filt. Bättre än det finns ju inte. Tack för det! Skulle ha kunnat skriva samma tips själv :) Och blombilden!!! Sååå fin. Den fick mig att varva ner bara den.

  13. Så fint att läsa, för stressen kryper sej på nu som då. Själv blev jag mest sugen på ”favoritfilm, tända ljus och favoritGODIS..” men det är bara för att jag godisstrejkar just nu… hahh. Själv brukar jag skumma genom kalendern och försöka fundera vad det egentligen är jag stressar över. Om inte det hjälper brukar jag tvinga någon att lyssna på mina bekymmer, och ofta när jag fått berätta om stressen högt (gärna en lång stund) är den inte lika överväldigande längre.

    1. Så klokt att berätta högt för att liksom också behöva lyssna själv! Kan verkligen tänka mig att det också fungerar. Hoppas du får en stressfri vår <3

  14. Vilket bra inlägg. Det kändes väldigt passande för mig att läsa just nu. Älskar tips nummer två, vilket tyvärr är något jag gör alldeles för sällan men det är otroligt avstressande när jag väl gör det. Angående telefonen så är min konstant på ljudlös och har den också även med skärmen nedåt. Jag tror inte att jag har haft ljud på (förutom några enstaka gånger om jag väntar ett viktigt samtal eller råkar slå på det, haha) telefonen på flera år! Folk klagar ofta på att jag aldrig svarar i telefon, men jag bryr mig inte så mycket ändå.

    1. Fint att du tycker det, tack! Jag får också hör att jag är dålig på att svara i telefon, men för mig är det ändå värt det. Ljuden är så stressande, så att bara få vara utan den biten är så skönt. Förstår dock irritationen när vår omgivning försöker kontakta oss och vi gör annat pga ljudlöst :’) Kram!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Lär sig hur dina kommentardata behandlas.