En himla god frukost, med vegansk pastej och min bästa tomatsort

Okej kompisar, här kommer troligtvis världens bästa tips på gott till frukost!

När Johan och jag började vår veganska månad i januari köpte han hem vegansk pastej att ha på macka. Jag har inte riktigt vart så förtjust i pastej på senare år, kanske mest för att jag älskade leverpastej som liten men fortfarande minns den vidriga bismaken en leverpastejsmacka kunde ge. Hur som helst! Jag provade i alla fall den veganska varianten och nu är jag totalsåld på den.

Här får ni därför ett helt inlägg tillägnad en himla god frukost!

2222

2221

Det är faktiskt rätt sällan jag äter frukost, mest för att jag är alldeles för lat på vardagar. Därför maxar jag alltid frukosten på helgen, eller som den här dagen – när Otto precis blivit sjuk och jag var hemma med honom en helt vanlig vardag.

Och på tal om det här, vad äter ni till frukost? Både på helt vanliga vardagar och på helger då lite mer tid finns? Berätta gärna, så kanske jag kan ta fasta på det här med att faktiskt äta frukost under vardagar också. Vad äter en när en trött ostmacka är det sista en vill tugga på?

2220

Min frukost består i princip alltid av en skål smoothie med topping. Den här dagen tog jag det sista av granolaförpackningen (sedan slängde jag ihop min egen granola, det kan vi kika på en annan dag!), en passionsfrukt och kokosflingor. En stor kopp te och en macka med den goda pastejen.

2223

2224

Det här är min absoluta favoritmacka just nu. Rågbröd med vegansk pastej, skivad piccolini-tomat (min bästa sort!), smörgåskrasse och flingsalt.

Vassego för gott tips på vegansk pastej och god frukost!

16 kommentarer

16 kommentarer

  1. Ser jättegott ut! Har aldrig smakat vegansk pastej, men det borde jag nog snart göra… I fem år käkade jag knäckemackor med mjukost och gurka till frukost. Men i januari bytte jag till chiagröt gjord på kokosmjölk och lite hemmakokt hallonsylt på toppen. Tänker att jag kanske inte behöver äta det i fem år och att lite variation aldrig kan skada – men just nu är det väldigt gott :)

    1. Haha åh, känner verkligen igen det där med att äta samma i perioder. Jag är också en frukost-periodare! Det här med chiagröt är jag så nyfiken på, kan tänka mig att det hade blivit en favorit – speciellt med hemmakokt hallonsylt. Hur gör du din bästa, både gröt och sylt?

  2. Ser så gott ut! Älskarrrrr verkligen leverpastej och smörgåsgurka i perioder. Just nu är det allra godaste lingongrova med skinka, ruccola och paprika! Också naturell yoghurt toppad med honung, hallon, blåbär, banan och granola. Tidigare favoriter är en simpel hallonsmoothie, och blåbärsgröt (hehe märks det att det varit bra bärsomrar eller) med mosad banan, pumpa- och solroskärnor och mandelmjölk.

  3. Mmm frukost <3 Jag brukar inte gilla ”fabriksbröd” på morgonen vilket har varit väldigt dyrt alt jobbigt att baka hela tiden. Gör nu detta bröd som är sååå enkelt: http://www.vardag.nu/fillimpa-recept/ Har i lite solrosfrön, honung och muskot. Alltså äter alltid ostmacka, men ingen tråkig! :)

    1. Men åh, låter kanon att baka eget bröd till frukost! Det är jag alldeles för dålig på just nu. När suget faller på ska jag nog ta och baka ditt filbröd i alla fall! :)

  4. Min bästa frukost är havregrynsgröt (blandar havregryn med mjölk eller vatten, in i mikron i två min, så lätt!) oftast toppat med banan, chiafrön, russin, ibland med blåbär, hallon, maple syrup eller vad som finns hemma (går att variera i oändligheter). Gott, lätt, snabbt och fullt med sådant som gör att en håller sig mätt ett bra tag. Klarar mig inte utan frukost!

    1. Fint att höra att du kör på havregrynsgröt! Det har alltid varit min hatfrukost efter hårda år på dagis, haha :( Där blev vi tvingade att äta en portion till frukost, trots att det var det värsta jag visste. ”Snorgröt” kallade vi den då, fröknarna var överlyckliga :))

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Lär sig hur dina kommentardata behandlas.